Adjektiv – veien til et levende språk!
Av Aden Edvard Nybøen Berg og Lill Kristine Hagelund
Av Aden Edvard Nybøen Berg og Lill Kristine Hagelund
Adjektiv er en ordklasse, og formålet med et adjektiv er å beskrive eller gi mer informasjon om substantivet i setningen. Om vi ser for oss en liten gutt som leker med en ny, rød ball, vil vi få et helt annet bilde i hodet enn dersom vi ser for oss en stor gutt som leker med en gammel, slitt ball. Her er det en endring av adjektiv, altså en endring av beskrivelsene av substantiv som gjør at de to setningene skaper helt forskjellige bilder i hodet. Dersom setningen kun lyder «gutten leker med ballen» kan det hende at jeg vil se for meg noe helt annet enn det du ser for deg, siden setningen ikke inneholder noen særlige beskrivelser eller informasjon om hvordan gutten eller ballen ser ut! Derfor kan vi si at adjektiv er med på å gjøre språket vårt mer fargerikt, spennende og levende, i tillegg til at det også hjelper oss med å kommunisere mer effektivt og nøyaktig!
Adjektiv kan brukes til for eksempel å beskrive farger: «et blått hus», «en svart hund», «en gul regnjakke», og andre adjektiv kan beskrive størrelser: «en stor edderkopp», «et lite eple». Adjektiv kan også beskrive følelser: «en trist elefant» eller «en glad gorilla», også kan adjektiv også beskrive egenskaper: «en snill katt» eller «en høflig elev». Når vi for eksempel skal skrive eller fortelle en historie, blir historien mye mer levende og interessant dersom vi «fargelegger» språket med adjektiv, og det blir lettere for de som hører på eller leser historien å se for seg akkurat det du prøver å formidle! Test gjerne ut med å endre adjektiv i setninger, og se hvordan stemningen i setningen plutselig endres helt
Til høyre finner du en historie der det i stedet for adjektiv er tomme linjer. Skriv inn egne adjektiv!
I en ____ by, bodde det en ung jente ved navn Matilde. Matilde var en ____ jente med ____ hår og en ____ personlighet. Hun hadde alltid et ____ smil på leppene, og hennes ____ øyne lyste opp rommet.
En ____ morgen, mens solen steg opp over den ____ byen, bestemte Matilde seg for å dra på et ____ eventyr. Hun tok med seg sin ____ ryggsekk og gikk ut døren. Matilde visste at det ventet mange ____ opplevelser i byen.
Hun begynte med å besøke en ____ park i nærheten, der hun lekte på den ____ lekeplassen. Deretter gikk hun til en ____ kafé, der hun smakte på den ____ kaken hun noen gang hadde smakt.
Matilde vandret gjennom byens ____ gater, og hun oppdaget en ____ gateartist som malte en vakker ____ gatekunst på en murvegg. Hun kunne ikke la være å kjøpe et lite ____ kunstverk som hun kunne ta med seg hjem.
På vei tilbake til sitt ____ hus, følte Matilde seg ____ og lykkelig. Hun visste at det alltid var noe å finne på i den ____ byen.
Når man lærer om adjektiv for første gang kan det hende man blander det med noe vi kaller adverb. Et adverb er ord som gir oss mer informasjon om handlingen i en setning. Adverb hjelper oss med å forstå hvordan, hvor, når, eller i hvilken grad noe skjer. Det kan være lett å blande de to ordklassene. Forskjellen på adverb og adjektiv er:
Adjektiv beskriver substantiver (for eksempel: ting, steder, personer) og gir mer informasjon om hvordan de ser ut eller føles
Adverb beskriver verb (handlingene som gjøres), adjektiv (beskrivende ord) eller andre adverb og gir mer informasjon om hvordan, når, hvor eller hvor mye noe skjer.
Kort fortalt: adjektiv beskriver substantiv, mens adverb gir mer informasjon om handlinger, beskrivelser eller andre adverb.
Noen eksempler på hva adverb brukes til:
Hvordan: Adverb kan beskrive måten noe skjer på. Hvis noen synger vakkert, er "vakkert" adverbet som beskriver hvordan de synger.
Hvor: Noen ganger vil vi vite hvor noe skjer. Hvis du sier at du leser inne i huset, er "inne" et adverb som beskriver stedet der handlingen skjer.
Når: Adverb kan også hjelpe oss med å forstå tidspunktet for en handling. Hvis du sier at du leser nå, er "nå" et adverb som beskriver når du leser.
I hvilken grad: Noen ganger vil vi vite hvor mye eller hvor lite noe skjer. For eksempel, hvis du spiser iskrem veldig raskt, blir "veldig" adverbet.
Adverb er nyttige når vi vil gjøre setninger mer detaljerte. Neste gang du skriver eller leser en setning, prøv å se etter adverbene som gir ekstra informasjon om handlingen.
En varm, solrik sommerdag spaserte den unge, nysgjerrige jenta langs den frodige, grønne stien. Hun dro den myke, hvite blomsterkjolen forsiktig over de spinkle, bruke bena. Med et smil om leppene, betraktet hun de glitrende, blå bølgene som forsiktig kruste mot den vakre, gylne sandstranden.
På vei til sitt lyse, koselige sommerhus passerte hun en storslått, gammel eik. Tretoppene var kledt i friske, grønne blader som bruste i den milde, behagelige vinden. Hun lot fingrene gli forsiktig over den ru, grove barken og følte seg munter i møtet med det mektige, majestetiske treet.
Da hun nærmet seg huset, hørte hun latteren fra familiens glade, lekne hund. Den var rask, liten og pelskledd med myk, brun pels. Øynene hans skinte med en lystig, ivrig glød mens den løp hit og dit på den frodige, velstelte plenen, omringet av fargerike, vakre blomster.
Inne i huset strømmet en mild, delikat duft av ferske, søte bær. Jenta gikk inn i det kjølige, komfortable kjøkkenet og fylte opp en tallerken med saftige, røde jordbær. Smaken var herlig, søt og frisk, og fargen var som en strålende, intens rubinrød juvel.
Etter et avslappende kveldsmåltid i familiens selskap, slo jenta seg ned i en myk, behagelig lenestol foran peisen. Flammene var varme, og lydene fra knitrende, sprakende treverk skapte en hyggelig, avslappende atmosfære. Hun følte seg takknemlig, glad og fredfull. Med et hjerte fylt av gode minner og sjelen fylt av lykke, lukket hun øynene og drømte om rolige, eventyrlige stunder.
En kald, uggen sommerdag spaserte den eldre, kjedelige jenta langs den råtne, brune stien. Hun dro den fillete, skitne blomsterkjolen forsiktig over de tynne, bleke bena. Med et smil om leppene, betraktet hun de mørke, sorte bølgene som bestemt kruste mot den slitte, grå sandstranden.
På vei til sitt mørke, falleferdige sommerhus passerte hun en ny, liten eik. Tretoppene var kledt i svake, mørke blader som bruste i den ekle, kalde vinden. Hun lot fingrene gli hardt over den matte, bløte barken og følge seg redd i møte med det feige, maktesløse treet.
Da hun nærmet seg huset, hørte hun latteren fra familiens skumle, lugubre hund. Den var rask, stor og pelskledd med rufsete, kullsvart pels. Øynene hans skinte med en ubehagelig, slem glød mens den løp hit og dit på den stygge, ustelte plenen, omringet av kjedelige, visne blomster.
Inne i huset strømmet en sterk, ufyselig duft av råtne, bitre bær. Jenta gikk inn i det kalde, mørke kjøkkenet og fylte opp en tallerken med gamle, små jordbær. Smaken var grusom, utvannet og råttent, og fargen var som en svak, brunaktig juvel.
Etter et skuffende kveldsmåltid i familiens selskap, slo jenta seg ned i en hard, fuktig lenestol foran peisen. Flammene var svake, og lydene fra råttent, sprakende treverk skapte en uhyggelig, trist atmosfære. Hun følte seg oppgitt, trøtt og stresset. Med hjertet fylt av såre minner og sjelen fylt av sorg, lukket hun øynene og drømte om rastløse, fæle stunder.
Ta for eksempel utgangspunkt i de to historiene du akkurat har lest. Skriv inn setninger fra begge inn i en bildegenerator (ChatGPT) og se hvordan bildene endrer seg fra den ene historien til den andre!
Se for deg det du ville kalt den perfekte sommerdag. Lag minst 5 setninger der du beskriver sommgerdagen, selvfølgelig med minst ett adjektiv i hver setning!
Se for deg en person, for eksempel bestevennen din eller naboen din. Gi en kort beskrivelse av personen ved å bruke adjektiver som beskriver utseende, personlighet eller egenskaper
Se for deg favorittmaten din. Skriv en kort tekst der du beskriver maten – hva smaker det? Hva slags følelser får du når du tenker på maten? Hvordan føles maten på tungen?
Lag en liste med 5 adjektiv og en liste med 5 adverb og skriv kort hva som er forskjellene mellom adjektivene og adverbene. Hva er det som skiller dem?
Adjektiv for et fargerikt språk!