Av Susann Odland og Ingvild Westersjø
Har du noen gang lurt på hvorfor vi sier bokhylle, men ikke fotbok? Eller hvorfor tannbørste gir mening, mens børstetann høres helt rart ut?
Dette spillet handler om å oppdage hvordan sammensatte ord fungerer i språket.
1. Hver elev får et kort med ett ord på.
Eksempler: sol, lys, sjø, mat, fot, ball.
2. Gå rundt i rommet og let etter «ordvennen» din – et ord du kan sette sammen med ditt til et nytt ord.
Eksempel: fot + ball > fotball.
3. Når dere har funnet en match, still dere sammen som et par.
4. Diskuter i fellesskap:
Hvilke ord ble satt sammen?
Finnes det flere muligheter? (bokhylle og skrivebok er begge riktige).
Hvilke kombinasjoner fungerer ikke – og hvorfor?
Lag nye sammensatte ord og forklare hva disse betyr.
Skriv setninger hvor dere bruker de sammensatte ordene.