Av Tina Emilie Fedreheim Lie
Dette opplegget er et konkret forslag til hvordan elevene kan undersøke og lære om dialekter som en del av det språklige mangfoldet.
Elevene skal ved hjelp av ett ark og to fargeblyanter gjennomføre egen språkforskning i sitt lokalmiljø. Elevene skal bruke en tosidig plakat, hvor den første siden inneholder et spørsmål de skal stille til "forskningsobjektene" sine. Dette kan eksempelvis være «Har du hørt om substantivet PÆLÆR?». På den andre siden av plakaten skal elevene notere ned resultatene de får underveis i detektivarbeidet. Ved hjelp av et skjema skal elevene notere ned både hvor mange de har spurt, hvilken alder de var og om svaret var positivt eller negativt. Dette gjøres ved at når de har spurt ett menneske skal de fargelegge én rute fra rutenettet markert med riktig aldersgruppe, og fargen de bruker markerer om svaret var positivt eller negativt (grønn farge markerer at personen hadde hørt om ordet, mens rød farge markerer at personen ikke hadde hørt om ordet).